زمین متحد
همه عدالت را دوست دارند
خوش آمدید | شهریور ۱۴۰۴ | 2025 - September | ربيع الاول ١۴۴۷ | هر كس با ديگران مشورت كرد، در عقل‌هاى آنان شريك شد. حضرت علی (ع) خداوند هیچ متکبر فخرفروشی رادوست ندارد.لقمان حکیم (قرآن)| اللّهُمَ عَجِّل لِوَلیِکَ الفَرَج
نوشته شده توسط A

تمایز عقل و خرد در فلسفه‌ی علی اکبری: از علم تا حکمت

مقدمه

یکی از پرسش‌های بنیادی در سنت‌های فلسفی، نسبت میان عقل و خرد است. در نگاه روزمره این دو مترادف‌اند، اما علی اکبری (آزاد) میان آن‌ها تمایزی بنیادین قائل می‌شود. عقل را جزنگر و در پی علم می‌داند، و خرد را کل‌نگر و در پی فلسفه و هستی‌شناسی. این تمایز می‌تواند الگویی تازه برای فهم رابطه‌ی علم، فلسفه و حکمت در جهان معاصر باشد.

عقل؛ نیروی جزنگر و ابزار علم

واژه‌ی «عقل» در عربی از ریشه‌ی «عَقَلَ» به معنای بستن و مهار کردن است. عقل نیرویی است که داده‌ها را مهار می‌کند، می‌سنجد و سامان می‌دهد. ابن‌سینا در اشارات و تنبیهات مراتب عقل نظری و عملی را شرح می‌دهد و آن را پایه‌ی علم می‌داند.[^1] کانت نیز در نقد عقل محض، عقل را قوه‌ای سامان‌دهنده معرفی می‌کند که تجربه را به علم بدل می‌سازد.[^2] بدین‌ترتیب، عقل با رویکردی تحلیلی و جزئی‌نگر، دستاوردی به نام «دانش» پدید می‌آورد.

خرد؛ نیروی کل‌نگر و سرچشمه‌ی حکمت

در سنت ایرانی، خرد جایگاهی والاتر از عقل دارد. فردوسی در شاهنامه می‌گوید:
«خرد رهنمای و خرد دلگشای / خرد دست گیرد به هر دو سرای»[^3]
خرد در این معنا نوری است که هم زندگی دنیوی و هم معنویت را سامان می‌دهد.
سهروردی در حکمت اشراق، معرفت شهودی را برتر از استدلال عقلانی صرف می‌داند.[^4] ملاصدرا نیز در الحکمة المتعالیة عقل جزئی را کافی نمی‌داند و رسیدن به حکمت را مشروط به شهود و عقل کلی معرفی می‌کند.[^5] در اندیشه‌ی اکبری نیز خرد نیرویی کل‌نگر است که انسان را به درون خویش و به فراسوی هستی می‌برد؛ دستاورد آن نه صرفاً علم، بلکه فلسفه و حکمت است.

عقل و خرد؛ دو مسیر مکمل

از منظر علی اکبری:

عقل → علم و دانش (حرکت بیرونی و فناورانه)

خرد → فلسفه و حکمت (تعالی درونی و هستی‌شناسانه)


علم محصول عقل است و پیشرفت‌های بشری را ممکن می‌کند، اما خرد انسان را گاهی به خودشناسی درونی و گاهی به هستی‌شناسی بیرونی می‌برد.

نتیجه‌گیری: خرد به‌مثابه نیروی وحدت‌بخش

در جهان امروز که علم زمین را به «دهکده‌ای کوچک» بدل کرده است، خطر پراکندگی فرهنگی و معنوی همچنان پابرجاست. علی اکبری بر این باور است که تنها خرد و فلسفه است که می‌تواند این زمین کوچک‌شده را به جامعه‌ای متحد و معنادار بدل کند. بنابراین، اگر عقل شرط حرکت انسان است، خرد (اخلاق ومعنویت)شرط هدایت و بقای اوست.

منابع

[^1]: ابن‌سینا، الاشارات و التنبیهات، تحقیق: نجاتی، قم: نشر اسلامی.
[^2]: Immanuel Kant, Critique of Pure Reason, Cambridge University Press, 1998.
[^3]: فردوسی، شاهنامه، ویرایش جلال خالقی مطلق، جلد اول، ص. ۵۰.
[^4]: شهاب‌الدین سهروردی، حکمة الاشراق، تصحیح هانری کربن، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی.
[^5]: ملاصدرا، الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة، ج ۱، قم: دار احیاء التراث


برچسب‌ها: علی اکبری, آزاد, آرامش معنوی, زمین متحد
.: Weblog Themes By Pichak:.


تمامی حقوق این سایت محفوظ است | : پیچک