زمین متحد
همه عدالت را دوست دارند
خوش آمدید | شهریور ۱۴۰۴ | 2025 - September | ربيع الاول ١۴۴۷ | هر كس با ديگران مشورت كرد، در عقل‌هاى آنان شريك شد. حضرت علی (ع) خداوند هیچ متکبر فخرفروشی رادوست ندارد.لقمان حکیم (قرآن)| اللّهُمَ عَجِّل لِوَلیِکَ الفَرَج
نوشته شده توسط A

سفر روح در تنگنای تن: تحلیلی عرفانی و روان‌شناختی بر شعر علی اکبری

چکیده

این مقاله به تحلیل شعری از علی اکبری می‌پردازد که در آن تجربه‌ی روح در مواجهه با محدودیت‌های جسمانی و تمنای عشق انسانی به تصویر کشیده شده است. با ترکیب نگرش‌های عرفانی (ابن‌عربی و مولانا) و روان‌شناختی مدرن، نشان داده می‌شود که شعر، هم بیانگر سیر روح از مجردات به عالم ماده و هم بازتاب تجربه‌ی انسانی در جستجوی تکمیل و پیوند است.

۱. مقدمه

شعر، همواره آیینه‌ای از تجربه‌های عمیق انسانی و عرفانی بوده است. در این زمینه، شعر علی اکبری نمونه‌ای برجسته است که با زبان شاعرانه و فلسفی، هم تجربه‌ی عرفانی روح و هم کشمکش‌های روان‌شناختی انسان را بازتاب می‌دهد. این مقاله تلاش دارد با استفاده از دو نگرش عرفانی و روان‌شناختی، سفر روح را از عریانی به تمنای عشق و پیوند تحلیل کند.

۲. متن شعر

آنگاه که روحم احساس عریانی کرد

خروشید و لباس این جسم برتن کرد

چو روحم در این تنگنای تن جوشید

تمنای تنی از جنس حوّا کرد

ترجمه انگلیسی:

When my soul felt nakedness,

It cried out and clothed itself in this body.

And when my soul seethed within this narrow flesh,

It longed for a body of Eve’s kind.

۳. تحلیل عرفانی

روح در نگاه عرفانی موجودی مجرد و بی‌کران است که از عالم امر سرچشمه می‌گیرد. برهنگی روح، نشان‌دهنده بی‌تعینی و بی‌واسطگی اوست. پوشیدن جسم، نمادی از نزول روح به عالم ماده و تجربه‌ی محدودیت است. ابن‌عربی می‌گوید: «تن، حجاب روح است، اما همین حجاب امکان ظهور و تجربه‌ی هستی را فراهم می‌آورد».

تمنای «تنی از جنس حوّا» نیز نمایانگر جستجوی عشق و وصال در عالم محسوسات است. مولوی در این زمینه می‌گوید: «عشق آن شعله‌ست کو چون برفروخت، هرچه جز معشوق باقی جمله سوخت». این عشق، نه تنها غریزی، بلکه عرفانی است؛ زیرا روح در دیگری، حقیقت و جلوه‌ی الهی را می‌بیند و تکمیل می‌شود.

۴. تحلیل روان‌شناختی و انسانی

از دیدگاه روان‌شناسی، شعر نشان‌دهنده تجربه‌ی خودآگاهی و مواجهه با محدودیت‌های انسانی است. عریانی روح، اضطراب و خلأ درونی را نشان می‌دهد. ورود به بدن، نماد حضور فرد در جهان واقعی و تعامل با محدودیت‌ها است. جوشش روح در «تنگنای تن»، کشمکش میان آزادی درونی و محدودیت‌های واقعی را بازتاب می‌دهد.

تمنای «تن حوّا»، بیانگر نیاز روانی به پیوند، عشق و تکمیل شخصیت در دیگری است. روانکاوی مدرن آن را جستجوی «آینه‌ی دیگری برای خود» می‌داند؛ یعنی فرد در دیگری، ویژگی‌های گمشده‌ی خویش را می‌یابد و کامل می‌شود.

۵. جمع‌بندی

شعر علی اکبری هم از دیدگاه عرفانی و هم روان‌شناختی، روایتگر سفر روح از مجردات به تعین است:

آگاهی و عریانی روح،

ورود به بدن و تجربه محدودیت،

کشمکش با محدودیت‌ها،

و جستجوی رابطه و تکمیل در دیگری.

این شعر، پل ارتباطی میان تجربه عرفانی و تجربه انسانی است و نشان می‌دهد که عشق و پیوند، محصولی طبیعی و ضروری از تنگنای جسم و محدودیت تن است.

۶. منابع و ارجاعات پیشنهادی:

1. ابن‌عربی، فصوص الحکم، بررسی ظهور روح در عالم ماده.

2. مولوی، مثنوی معنوی، جستجوی عشق و وصال.

3. Jung, C.G. Psychology and Alchemy, تحلیل روانی تجربه روحانی.

4. Fromm, E. The Art of Loving, بررسی نیاز انسان به پیوند و تکمیل شخصیت.


برچسب‌ها: علی اکبری, آزاد, آرامش معنوی, زمین متحد
.: Weblog Themes By Pichak:.


تمامی حقوق این سایت محفوظ است | : پیچک